Meditatie en Innerlijke rust » Waarom de "Automatische Piloot niet werkt".

Waarom de "Automatische Piloot niet werkt".

.

De Automatische piloot is stuk!

 

Waarom de “Automatische piloot” bij mensen met AD(H)D niet goed werkt en waarom brandende open kaarsen geen goed idee is!

 

Iedereen kent wel dat gevoel van functioneren op “automatische piloot;

Handelingen die men alle dagen volgens herhalende en bepaalde rituelen afhandelt.

 

De meeste mensen kennen dat in hun ochtend situatie.

Men denkt niet echter na over wat men doet.

Men gaat volgens ritueel opstaan, wassen, aankleden koffie zetten enz en vertrekt naar het werk!

 

Maar zo gaat het niet bij mensen met AD(H)D!

Omdat er vanaf dat we opstaan er een vloed ontstaat van gedachten. Van wat we nog moeten doen afhandelen. Gedachten over gisteren en later op de dag of in de toekomst, En daarom is het soms dat dagelijkse evidente handelingen als bv  koffiezetten mislopen. Dat je koffie zet zonder koffie erin of het water bent vergeten of het filterzakje enz; Dit omdat je niet bezig bent met de koffiezet, maar met duizend andere dingen.

Voorbeeld van gedachtegang:

Aja ik mag mijn werkzak niet vergeten, met welke collega moet ik straks werken, ik moet nog brood smeren om me te nemen,of zal ik gewoon iets kopen onderweg, oei het regent ik zal maar mijn jas klaarleggen, aja de koffie! Ik neem de koffie uit de kast. Aja ik zie dat er geen blik tomatenpuree is , ik zal eens zien in de andere kast. Want ik wil spaghetti maken deze avond; Ach is er nog spaghetti. Oei niet zo veel meer ik na het werk langs de supermarkt rijden; Aja de koffie nog in de koffiemachine. ik heb een koffie percolator!   Die moet je op het fornuis zetten!

Ondertussen moeten we nog verder aankleden, ik zal meer een trui aandoen, dan maar deze. Na 5 minuten. Ik ruik nog geen koffie. Aja vergeten vuur op te zetten, alle straks is er geen tijd meer om koffie te drinken. Och ik moet nog mijn hond eten geven, arme dier! Alle eindelijk fluit de koffie! Snel koffie inschenken,

 

Waar is de melk! Zou er veel verkeer zijn! Ik hoop het niet want ben al laat, Aja de melk! Oei ja die moest ik nog kopen, na het werk dan! Dan maar koffie zonder melk! Dan vertrekken we maar voordeur dicht. Heb ik nu wel mijn fornuis afgezet? Da maar terug de trap op en even checken. Heb ik mijn mobieltje (gsm)  mee! ok . Waar heb ik mijn huissleutel nu gedaan. Aja die zit nog aan de buitenkant op de deur! Heb ik mijn voordeur nu wel goed afgesloten. Even terug naar boven checken,

En zo geraken we dan eventueel nog op tijd op het werk!

 

Ik heb zelf angst om open kaarsen te laten branden, omdat ik de angst heb ze te vergeten te doven als ik weg moet! Het is ook gevaarlijk voor mijn poezen omdat ze het zouden kunnen omverlopen als ze op de kast springen. Maar het zou niet eerlijk zijn om hun de schuld te geven. De echte reden is omdat ik mezelf niet kan vertrouwen, Omdat ik nog zo goed mag denken om het niet te vergeten. Er kan altijd iets tussenkomen waardoor ik afgeleid word en alsnog vergeet ze uit te blazen alvorens ik het huis verlaat!

Daarom heb ik een gesloten kaarsenhuisje gekocht waar ik de kaarsen voor mijn Boeddha in brand. Als ik het dan toch door afleiding zou vergeten dan kan het minder kwaad omdat het achter een gesloten deurtje zit! 

Voila! Heb je zo een beetje ene beeld waarom een automatische piloot niet werkt!

Voor mensen met ADHD is het soms een hele prestatie om gewoon de evidente dingen waar te maken zonder fout! Omdat tussen iedere handeling en de volgende er duizend gedachtesprongen gemaakt worden die leiden tot afleiding en die doen vergeten waar je op dat moment mee bezig bent! Vandaar vooral de naam Attention  Deficit! Of Concentratiestoornis, Het overbeweeglijke deel van mensen met ADHD is het zichtbaarst, maar de verborgen moeilijkheid zit in de concentratie en de eindeloze gedachtesprongen van hak op de tak. Ik denk soms met het snelheid van het licht 

En daarom is Mindfulness en meditatie zo belangrijk en een goede oefening om de gedachten terug op orde te krijgen en rust te vinden in je hoofd! 

Er is een goed boek te vinden van Lydia Zylowska genaamd Mindfulness bij volwassenen met ADHD.

Via deze link te bestellen.

Graag hoor ik jullie reacties over dit blog artikel.

Dit kan hieronder.

Wil je contact zoeken klik dan hier